پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
16 مرداد 1402 - 16:57

پروژه «فتنه فرهنگی» آمریکا در عراق

آمریکا که با قدرت نظامی نتوانسته جایی برای خود در بین عراقیها باز کند به سناریو رواج فرهنگ غربی روی آورده است تا با جذب جوانان و نخبگان، اهداف سلطه گرایانه خود را با قدرت نرم اجرایی و عملیاتی کند
کد خبر : 14846

پایگاه رهنما:

درحالی که مراسم راهپیمایی اربعین حسینی (ع) به عنوان بزرگترین تجمع انسانی در جهان هر ساله باشکوه‌تر از قبل برگزار می‌شود، دل کاخ‌نشینان در غرب را به درد درآورده است و برای کم رمق کردن این رویداد دینی 1400 ساله، دست بکار شده‌اند.

 آمریکا پس از شکست پروژه‌های اقتصادی، سیاسی و نظامی در عراق برای سلطه بر این کشور مهم نفت‌خیز، امروزه بیشترین تمرکز را بر نفوذ فرهنگی و قدرت نرم برای پبشبرد اغراض سلطه‌گرایانه خود قرار داده است و به طور حتم یکی از سرچشمه‌های اصیل و قدرتمند فرهنگی که با وجود آن امکان تحقق پروژه فرهنگی آمریکا در عراق ناممکن می‌نماید فرهنگ عاشورا و بویژه مراسم جهانی و پرشکوه اربعین حسینی است.

در میدان جنگ نرم با نام‌ها، عناوین و شعارهای مختلف، سردمداران کاخ سفید به دنبال ترویج سبک زندگی غربی و از بین بردن بنیان‌های اصیل فرهنگی کشور هدف به صورت موریانه‌وار و از درون هستند تا از طریق اشاعه الحاد، انحطاط و فساد اخلاقی روح مقاومت و خودباوری و استقلال را در افراد جامعه تضعیف و محیط را برای استیلای سیاسی و اقتصادی فراهم کنند.

در همین راستا آلینا رومانوفسکی، سفیر آمریکا در عراق که در یکسال گذشته به جای اجرای ماموریت دیپلماتیک خود، بیشتر بر بحران آفرینی در این کشور مشغول بود، این روزها مسئولیت فرهنگی را هم برعهده گرفته تا فضا را برای ترویج فرهنگ غربی در عراق هموار کند، اقداماتی که از دید عراقی غافل نمانده و نسبت به توطئه فرهنگی آمریکا هشدار می‌دهند.

محمد کریم، از رهبران ائتلاف «الفتح» عراق در این باره تاکید کرد که سفیر واشنگتن در بغداد تحرکات فرهنگی گسترده‌ای را در راستای ایجاد شکاف در بافت اجتماعی عراق هدایت می‌کند و نیروهای سیاسی و رسانه‌ها باید با این امر مقابله و واقعیت را فاش کنند. علی الفتلاوی، از دیگر رهبران الفتح نیز گفت که تحرکات آمریکا در عراق تحت عنوان فعالیت‌های فرهنگی و اصطلاحات، با هدف گسترش پروژه‌های انحرافی انجام می‌شود و دولت بزرگترین مسئولیت را برای از بین بردن این توطئه‌ها از خلال تقویت آموزش و پرورش برعهده دارد.

آیت‌الله سید «یاسین الموسوی» امام جمعه بغداد هم در واکنش به تحرکات فرهنگی واشنگتن برای به انحراف کشاندن جوانان عراقی اعلام کرد:«ما به طور کامل با آمریکا و غرب متفاوت هستیم، آنها برای تحمیل فرهنگ منحط خود و مسائلی مانند همجنس‌گرایی و فساد در کشورهایمان تلاش می‌کنند، اما ملت عراق هیچ گاه با این فرهنگ منحط همراهی نخواهد کرد زیرا ملتی بزرگ و ریشه‌دار است».

قیس الخزعلی، دبیرکل عصائب اهل الحق نیز تاکید کرد:«سفارتخانه‌ها و سرویس‌های اطلاعاتی میلیاردها دلار برای گسترش انحراف در دین و اخلاق و آداب و رسوم عراق هزینه می‌کنند».

احمد الشمری، عضو جریان سیاسی الحراک الشعبی هم تاکید کرد که جریان‌های خارجی به دنبال گسترش انحرافات اخلاقی در عراق هستند و این پروژه شرورانه با هدف گسترش افکار همجنس‌گرایانه و انحرافات اخلاقی دیگر و هر آنچه که ارزش‌های انسانی در جامعه را خدشه‌دار کرده و انسجام اجتماعی آنرا از بین می‌برد، ترویج می‌شود. الشمری بیان کرد:«الحراک الشعبی قصد دارد علیه اصطلاحاتی مانند تنوع جنسیتی در دادگاه‌های ذیربط اقامه دعوی قضائی کند».

ابتسام الهلالی، رئیس فراکسیون المنتج الوطنی در پارلمان عراق هم تاکید کرد که ما شاهد اقدامات پارلمانی در برابر تحرکات آمریکا در این کشور با هدف گسترش انحرافات اخلاقی و همجنس گرایی هستیم. اقدامات سفیر آمریکا به ویژه در حمایت از همجنس‌گرایی در جامعه عراق نگران کننده است و ما باید از طریق کانال‌های قانونی و دیپلماتیک با این پروژه‌ها مقابله کنیم.

محمدعلی الحکیم، مدیر خبرگزاری النخیل عراق هم در واکنش به تحرکات مشکوک سفیر آمریکا، گفت که اقدامات او محدود به فعالیت‌های سیاسی نیست و برگزاری دیدارهای خارج از عرف رومانوفسکی در ماه مبارک رمضان بدون توجه به موازین شرعی و اسلامی مصداق دهن‌کجی‌ و عبور از خطوط قرمز در زمینه موازین فرهنگی عراق است.

محمد الیاسری، کارشناس مسائل عراق هم تاکید کرد:«جنگ نرم فرهنگی رومانوفسکی از طریق ایجاد برخی سازمان‌های غیردولتی و حمایت از فعالیت‌های آن‌ها صورت می‌گیرد و ترویج بی‌بندوباری میان جوانان و غربی‌سازی فرهنگ مردم عراق به صورت رسمی در دستورکار آمریکا قرار گرفته است».

 

توسل به «فولبرایت» برای جذب نخبگان عراق

آمریکا برای پیشبرد برنامه‌های فرهنگی خود در بین عراقیها، به مشوقهای آموزشی و مالی هم متوسل شده است. در همین رابطه، زینب الموسوی، از نمایندگان فراکسیون الصادقون، با هشدار به نقش بدخواهانه واشنگتن در عراق گفت:«آمریکا از طریق برنامه «فولبرایت»، افراد شایسته از میان روزنامه‌نگاران، دانشگاهیان و سایرین را از عراق جذب می‌کند تا با شخصیت‌های مشکوک آمریکایی و صهیونیستی آشنا شوند و آنچه را که آنها می‌خواهند، اجرا کنند». الموسوی خواستار اقدام فوری دولت برای توقف چنین برنامه‌هایی شد که سفیر ایالات متحده روی آن کار می‌کند. این نماینده عراقی تاکید کرد که اولین هدف این برنامه‌ها تقسیم جامعه عراق و تخریب هنجارها و سنت‌های اصیل اجتماعی است.

برنامه «فولبرایت»، یک برنامه رقابتی سطح عالی مبتنی بر شایستگی برای دریافت کمک‌های مالی برای مبادله آموزشی بین‌المللی برای دانشجویان، پژوهشگران، اساتید دانشگاه، حرفه‌ای‌ها، دانش‌مندان و هنرمندان است که متخصصان جوان خارج از کشور را قادر می‌سازد در دانشگاه‌های ایالات متحده یا سایر موسسات دانشگاهی، تحقیق انجام دهند.

باتوجه به اهداف این برنامه، افراد متخصص که از طریق این برنامه جذب دانشگاههای آمریکا می‌شوند در راستای سیاستهای جهانی این کشور باید تحقیق و پژوهش کنند. به نوعی، این برنامه با هدف تغییر افکار روشنفکران و نخبگان کشورهای درحال توسعه و هدایت آنها به مسیری است که دولتمردان واشنگتن و لابی صهیونیستی آنرا برنامه ریزی کرده‌اند.  

نمود تغییر افکار مسلمانان از سوی غربیها را در رویدادهای اخیر در هتک حرمت به قرآن کریم در کشورهای دانمارک و سوئد بهتر می‌توان دید که دو نفر از شهروندان عراقی ساکن سوئد، با گستاخی به سوزاندن قرآن کریم اقدام کردند که موجی از واکنشهای جهانی را به همراه داشت. در صورتی که دهها هزار نفر از جوان عراقی جذب برنامه‌های فرهنتگی واشنگتن شوند، پیشبرد برنامه‌های شوم در این کشور به سهولت انجام خواهد شد و این افراد به نوعی نقش پیاده نظام غرب را بازی خواهند کرد.

 

جنگ نرم سلاح نفوذ غرب در عراق

تحرکات فرهنگی آمریکا برای ایجاد انحطاط اخلاقی در جامعه عراق، درحالی است که مردم و مقامات این کشور خواستار خروج نیروهای اشغالگر از خاک کشورشان هستند، زیرا به اذعان آنها مسبب اصلی بحران‌های امنیتی و سیاسی در عراق؛ خود واشنگتن است که اجازه نمی‌دهد این کشور رنگ آرامش ببیند. اکنون نیز بحران سازی فرهنگی در دستورکار مقامات کاخ سفید قرار گرفته تا از این طریق بتوانند برنامه‌های شکست خورده خود را محقق کنند.

از بین بردن باورها و اعتقادات مردم از جمله ابزارهای اصلی غرب برای درهم شکستن مقاومت ملتها، برای ورود قدرتمند به این کشورها است و این سناریو اکنون در عراق در حال اجراست. ترویج همجنس گرایی که با آموزه‌های دینی مسلمانان در تضاد است، همچون سمی است که از سوی غربیها به نرمی در عراق پخش می‌شود که در ظاهر ادعای دفاع از حقوق زنان و مردان را دارد اما هدف اصلی آن رواج بی‌بند و باری و فساد اخلاقی است که از دهه‌ها پیش جهان غرب را در برگرفته است و این پروژه این بار مقصد جدیدی پیدا کرده است.

دانشگاه آمریکایی در سلیمانیه عراق یکی از موسسات آموزش عالی به سبک آمریکایی در این کشور محسوب می‌شود که در سال 2017 پس از دریافت کمک هزینه از وزارت خارجه آمریکا، اولین دانشگاهی بود که در رشته مطالعات جنسیت در عراق فعالیت خود را آغاز کرد. سفارت انگلیس نیز برای تعدادی از سازمان‌های جامعه مدنی عراق که به تبلیغ و دفاع از مفاهیم جنسیتی و فرزندخواندگی می‌پردازند، بودجه‌ اختصاص داده است.

علاوه بر آن، تعدادی از محصولات در بازارهای عراق به نمایش گذاشته می‌شود، به ویژه اسباب بازی‌ها و برخی از محصولات کودکان که رنگ‌های منحرف را به تصویر می‌کشند، زیرا این محصولات بدون اینکه بیشتر مردم بدانند معنی و نماد آنها چیست، توزیع می‌شود. برخی از وزارتخانه‌های عراق نیز سمینارهایی برای تبیین مفهوم جنسیت برگزار می‌کنند تا به عنوان یک نوع فرهنگ دیده شود. به گزارش رسانه‌های عراقی، کار به جایی رسیده که چندی پیش نسخه‌هایی از قرآن کریم در عراق منتشر شد که صفحات آن به شکل رنگین‌کمان رنگ‌آمیزی شده بود. برخی منابع حاکی از آن است که سفارتخانه های کانادا و آمریکا در بغداد پرچم‌های منحرفین را بر روی سفارتخانه‌های خود در اعتراض آشکار به احساسات مسلمانان برافراشته‌اند. پرچم با نشان رنگین کمان، نماد همجنس گرایان است که در مراسم‌های خود آنها را به دست می‌گیرند.  

آمریکا که پس از بیست سال اشغالگری، از مسیر جنگ سخت نتوانسته نقشه‌های شوم خود را در عراق اجرایی کند به برنامه‌های فرهنگ سازی انحرافی روی آورده است تا این کشور را از درون استحاله کرده و جوانان و نخبگان عراقی را با سیاستهای خود همسو کند.

آمریکا سعی دارد با نفوذ فرهنگی و سیاسی در عراق، این کشور را از مدار محور مقاومت خارج کرده و به نفوذ معنوی ایران در بین عراقیها پایان دهد. در روزهای اخیر هم متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ضمن اشاره به سیاست‌های این کشور در جلوگیری یا کاهش نفوذ ایران در عراق، گفت که واشنگتن در هر زمان که به نفعش باشد از طریق واسطه‌ها به تهران پیام می‌دهد.

آمریکایی‌ها به خوبی می‌دانند تا زمانی که باورهای دینی بر ملتها حکومت می‌کند، راه نفوذ به کشورها دشوار خواهد بود و به همین دلیل به دنبال زدودن این اعتقادات اسلامی هستند و بریدن پیوندهای دینی و معنوی ایران و عراق هم بخشی از این پروژه ضد اسلامی است.

درکل، راه و مکتب امام حسین (ع) که با خون خود و اهل بیت و یارانش نوشته و پایه‌گذاری کرد، می‌تواند راهنما و نقطه شروعی برای مقابله با انحرافات فکری و اخلاقی باشد که غرب درصدد گسترش آن در جامعه عراق است.

مبارزه با جنگ نرم و فتنه هنجارشکنانه غرب در عراق با جمعیت جوان و مستعد در دام افتادن پروژه فرهنگی آمریکا، مستلزم تلاش‌های سازماندهی شده با حضور مؤسسات پژوهشی و علمی، رسانه‌ها و اندیشمندان و علمای دین است تا خطرات فرهنگ جنسیتی و آثار مخرب آن بر جامعه عراق را به خوبی بازگو کنند. امکان بهره‌گیری از رویدادهای مذهبی مانند فرهنگ عاشورا و اربعین حسینی (ع) و برگزاری سخنرانی‌های فرهنگی برای افشای مفهوم جنسیت و پیامدهای مفسده آن در تبیین موضوع جنسیت و پیامدهای اجتماعی آن نیز از جمله برنامه‌هایی است که عراقیها می‌توانند چشم فتنه فرهنگی آمریکا را کور کنند.

منبع: الوقت

ارسال نظرات